Europa od środka: Český Krumlov

Przedostatnim przystankiem naszej podróży po Europie Środkowej był Český Krumlov. Jest to drugi po Pradze najpopularniejszy kierunek turystyczny w Czechach. Miasteczko zostało zbudowane w XIII wieku wokół zamku. Pełne urokliwych punktów widokowych jest najczęściej celem jednodniowych wycieczek, a w sezonie przeżywa prawdziwe oblężenie turystów. My zdecydowaliśmy się zostać tam aż na dwie noce, aby sprawdzić jak wygląda historyczne centrum, gdy z Krumlova odjeżdżają ostatnie autokary wycieczkowe. W dzisiejszym artykule podzielimy się z Wami naszymi trzema pomysłami na to, jak alternatywnie spędzić czas w tym zabytkowym Mieście Światowego Dziedzictwa.

Český Krumlov alternatywnie

Spływ po Wełtawie

W czasie pobytu w Czeskim Krumlovie mieliśmy podwójne szczęście! Po pierwsze trafiliśmy tam w ostatnich dniach przepięknej, letniej pogody. Zgodzicie się z nami, że nawet jeśli szara, deszczowa pogoda dodaje klimatu, to jednak odwiedzane miejsca o wiele lepiej prezentują się w słonecznej aurze. Po drugie, byliśmy w tym czeskim miasteczku w ostatnie dni sezonu raftingowego. Bo rafting to jeden z ulubionych sposobów spędzania wolnego czasu przez Czechów! I my daliśmy się skusić. Pracownik Vltava Sport Service - skąd wypożyczyliśmy kajak - odwiózł nas do pobliskiego miasteczka Větřní. Właśnie tam rozpoczęliśmy około 5-kilometrowy spływ do historycznego centrum Czeskiego Krumlova. Na naszej trasie znajdowały się cztery wodne uskoki, które pomimo silnego prądu rzeki dzielnie pokonaliśmy, mieszcząc się w wąskich jazach. Przepłynięcie całości zaplanowanej trasy zajęło nam 90 minut. I chociaż było to wyczerpujące półtora godziny, to jednak zapierające dech w piersiach widoki podziwiane z poziomu Wełtawy, były zdecydowanie warte naszego wysiłku.

Český Krumlov kulturalnie

Egon Schiele Art Centrum & Café

Czeski Krumlov był największym z wyzwań projektu “Young | Heritage | City”. Łatwo tu natknąć się na turystyczne pułapki, a ze względu na ogrom turystów ceny w restauracjach są wygórowane i przekraczają nawet te w centrum Pragi. Znaleźliśmy jednak urokliwą i niezatłoczoną kawiarnię działającą przy Egon Schiele Art Centrum, przybliżającym życie i dzieła tego austriackiego artysty. W środku można usiąść na wygodnych sofach i fotelach, a na zewnątrz odpocząć na kawiarnianym podwórzu, oddzielonym murem od ruchliwej turystycznej ulicy.

Krumlovskie wieczory

Nocny spacer

W ciągu dnia zrobienie zdjęcia jednego z zabytkowych budynków bez wszędobylskich turystów w tle graniczy z cudem. Ale późnym wieczorem miasteczko się wyludnia. Kiedy ostatnie turystyczne autokary odjadą do Pragi, a liczne sklepy z pamiątkami zostaną zamknięte, warto udać się na romantyczny spacer po miasteczku. Można wtedy mieć urokliwe zakątki Krumlova niemal na wyłączność. Wąskie zaułki w świetle księżyca robią wrażenie. Zachęcamy jednak do opuszczenia ścisłego centrum i udania się na 15 minutowy spacer za mury miasta na Křížový vrch. Ze wzgórza, tuż przed zachodem słońca, kiedy jego promienie padają na dachy Krumlovskich domów, można podziwiać wspaniały widok.

Kolacja nad Wełtawą o zachodzie słońca. Na dobre czeskie jedzenie polecamy restaurację Babylon

Z Czeskiego Krumlova przenieśliśmy się do naszej ukochanej Pragi. Jest to trzecia środkowoeuropejska stolica, którą zwiedziliśmy. Na ostatnią relację z naszej dwutygodniowej podróży zapraszamy już we wtorek!